هم امضای عنابستانی
هم امضای عنابستانی
ع. کمالی - هفتم خرداد ماه 1399 تکیه بر صندلی سبز داد. او اکنون نزدیک به 9 ماه است که آنجا نشسته. یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار و 489 نفر صاحب رای در انتخابات گذشته بودند که از این تعداد 389 هزار و 347 نفر رای دادند یعنی 3/22 درصد از کل واجدین شرایط پای صندوق حاضر شدند. پایین ترین میزان مشارکت در 10 دوره پیش از این انتخابات متعلق به مجلس دوره هفتم با مشارکت 26 درصدی بوده است.

مهدی عسگری با این میزان مشارکت توانست ۸۷ هزار و ۸۰۸ رای یعنی ۵/۲۲ درصد از کل آرای مأخوذه را از آن خود نماید. اصلاح قانون انتخابات در مجلس دهم منجر شد تا در دوره یازدهم به جای کسب حدنصاب ۲۵ درصد آرای مأخوذه با کسب ۲۰ درصد وارد مجلس شود.

با یک حساب سرانگشتی مهدی عسگری توانسته است تنها نظر ۵ درصد از کل واجدین شرایط در شهرستان کرج را به برنامه ها و سیاست های خود جلب نماید.

او در بیانیه انتخاب خود می آورد:« …بویژه مردم نجیب و صبور کرج، فردیس و اشتهارد که این بار قواعد و کلیشه‌هایی که معمولا بر صندوق رأی حاکم هستند را شکستند و نسبت به تبلیغات نجومی، پاسخی شایسته دادند.»

وی در صفحات فضای مجازی خود میزان هزینه تبلیغات انتخابات خود را ۷۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان اعلام کرده است. یعنی برای هر نفری که به وی رای دادند ۸۲۶ تومان هزینه کرده است.

چاپ هر برگ پوستر ۴ رنگ در قطع ۵۰*۳۵ قطعی که در این انتخابات مجاز شناخته شده بود، هزینه ای بالغ بر ۷۵۰ تومان و هر بنر ۴*۳ به ازای هر متر مربع ۱۲۵۰۰ و هزینه داربست ۱۱۰ هزار تومانی بالغ بر ۲۶۰ هزار تومان هزینه با احتساب هزینه های ۹ ماه پیش می باشد.

مهدی عسگری بالاخره نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی شد و براساس قانون اساسی پس از انتخابات، وی نماینده همه مردم ایران اسلامی با تمامی گرایش ها است که می تواند در تمامی امور کشور نظارت داشته باشد.

او پس از انتخابات در همان روزهای اول در دو دیداری که داشت اول به سراغ دکتر حسن عباسی رفت و سپس به دیدار سید یاسر جبرئیلی. هر دو این افراد از فعالان اصولگرایی با گرایش به احمدی نژاد بوده و اکنون به عنوان جریان نو اصولگرایی شناخته می شوند.

مهدی عسگری در سابقه فعالیتی خود، فعالیت در ستاد انتخابات احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری وی دارد. او مدتی هم ریاست ستاد انتخاباتی احمدی نژاد در غرب استان تهران(قبل از تشکیل استان البرز) را برعهده داشت. این فعالیت های مهدی عسگری سبب شد تا وی پس از روی کار آمدن دولت اول احمدی نژاد به عنوان معاون اداره فرهنگ و هنر شهرستان کرج انتخاب شده که پس از آن به ریاست این اداره رسید.

«آب طلب نکرده همیشه مراد نیست/گاهی بهانه ای است که قربانی ات کنند» مهمترین مانیفست فکری عسگری در روز انتصابش به عنوان ریاست اداره فرهنگ و هنر کرج بود. او بعدها به معاونت فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج رسید. در زمان او بود که انتخابات خانه مطبوعات استان البرز علیرغم تلاش بسیاری از خبرنگاران به نتیجه نرسید و در نهایت با تغییر وی از معاونت فرهنگی مطبوعاتی، انتخابات خانه مطبوعات برگزار شد.

بعد از انتخاب عسگری به عنوان نماینده کرج، وی با تجربه از پیش داشته ای خود، پایگاه خبری ای را ایجاد کرد تا اخبار وی تنها از طریق این پایگاه خبری منتشر شده و عملا ارتباطش با رسانه ها را محدود کرد. حتی گفته می شود در مواردی نیز از برخی فعالان رسانه ایی شکایات کرده است.

 

فعالیت در مجلس

برای بررسی و تحلیل فعالیت های یک نماینده می بایست فعالیت های وی در حوزه قانونگذاری و همچنین نظارت را مورد بررسی قرار گیرد چرا که بر اساس قانون یک نماینده دو وظیفه عمده دارد اول قانونگذاری دوم نظارت بر حسن انجام قوانین.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، یک نماینده می تواند با استفاده از نطق ها و تذکراتی که قانون به وی اجازه داده، در تصویب و عدم تصویب نقش خود را ایفا نماید. در این میان رایزنی برای تصویب و یا عدم تصویب در قوانین ستون خیمه نظارت و قانونگذاری است.

مهدی عسگری در ۹ ماه گذشته امضای خود را پای ۷ طرح ارائه شده از سوی مجلس انداخته است در حالیکه علیرضا عباسی دیگر نماینده کرج که کمتر از شش ماه از حضورش در مجلس می گذرد ۲۷ طرح را امضا کرده است.

این دو نماینده تنها در یک طرح امضای مشترک دارند. «طرح استفساریه ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» تنها طرحی است که دو نماینده کرج آن را امضا نموده اند.

مهدی عسگری اما در دو طرح دیگر با علی حدادی دیگر نماینده استان البرز، امضای مشترک دارد، اما هر سه نماینده هیچ امضای مشترکی در طرح های ارائه شده ندارند.

سرانجام طرح های امضای شده مهدی عسگری

۷ طرح امضا شده از سوی مهدی عسگری هر یک سرنوشت جداگانه ای دارند، اما هیچ کدام از طرح های امضا شده توسط وی به قانون تبدیل نشده و هنوز در کش و قوس تبدیل شدن به قانون است.

۵ طرح امضای شده وی، اعلام وصول شده و هنوز وارد شور نشده است.

از این طرح ها ۲ طرح نیز در کمیسیون مربوطه تصویب شده است.

طرح های «اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار»، طرح هایی هستند که در کمیسیون ها مربوطه به تصویب رسیده اند.

لازم به توضیح است از ۷ طرح امضا شده توسط مهدی عسگری ۲ طرح با قانون اساسی در تضاد است و نیاز به اصلاح دارد. سه طرح از طرح های یاد شده نیز ایرادات شکلی و نیاز به بررسی بیشتر در حوزه قانون نویسی دارد.

«طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار» شاید مهمترین طرحی است که از سوی مهدی عسگری دنبال شده چرا که هم مرتبط به کمیسیونی است که وی در آن حضور دارد و هم از جمله موضوعاتی است که عسگری و هم فکرانش در مجلس به دنبال آن بوده و چند مصاحبه خبری در این خصوص داشته است.

هر چند که با کلیات طرح موافقت شده ولی به اعتقاد کارشناسان برخی رویکردهای آن نادرست است و «اصلاح این رویکردها ضروری است و در صورت عدم اصلاح مستعد، ایجاد مشکلات جدید برای زنجیره فولاد کشور خواهد شد».

«طرح ربته بندی فرهنگیان» با ۱۱۳ امضا بیشترین امضاها را در میان طرح های امضا شده وی دارد، طرح « توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» با ۷۰ امضا، «طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» با ۶۵ امضا، «طرح استفساریه ماده ( ۲۱ ) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» با ۶۰ امضا، «طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک» با ۴۶ امضا «طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار» که مهمترین طرح امضا شده وی محسوب می شود با ۴۱ امضا و «طرح ماده واحده اصلاح مواد ۷۰۵ تا ۷۱۱ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی» با ۳۶ امضا در دستور کار مجلس قرار دارند.

بررسی این طرح ها نشان می دهد که مهدی عسگری تنها با ۹ نماینده از ۲۹۱ نماینده مجلس ارتباط دارد که در ۷ طرح یاد شده امضاهای مشترکی را دارند که علی اصغر عنابستانی هم امضای طرح های عسگری است.

 

نظارت و تذکرات

مهدی عسگری در نه ماه فعالیتش در مجلس شورای اسلامی ۱۱ تذکر را به مدیران، وزرا و رییس جمهور داشته و همچنین ۲ طرح سئوال نیز از وزرا داشته است.

از این میزات تذکرات ۵ تذکر حائز اهمیت است چرا که تذکرات مربوط به حوزه انتخابیه کرج است. دو تذکر از ۵ تذکر در خصوص انتقال آب کرج به تهران و همچنین کمبود آب در مناطقی از حوزه انتخابیه و یک تذکر به وزیر کشور در خصوص اجرای پروژه زیر گذر جمهوری است که خود وی در صفحه اینستاگرامی اش عنوان کرده است. اصل این تذکر به وزیر کشور به همراه ۲۶ نماینده دیگر در خصوص «لزوم انجام مطالعات تکمیلی و مهندسی ارزش طرح های عمرانی درون شهری و مطالعات جامع ترافیکی به همراه تاییده سازمان محیط زیست قبل از شروع طرح ها» است.

وی همچنین به وزیر اقتصاد در خصوص انتقال حساب شرکتهای صنعتی که در حوزه البرز فعالیت دارند به حوزه بانکی البرز و همچنین وزیر نفت در خصوص اتخاذ تدابیر لازم جهت صیانت از مناطق ذخیره سازی شده نفت از جمله انبار نفت کرج تذکر داده است.

وی دو طرح سئوال هم از وزیر بهداشت و وزیر امور خارجه به همراه تعداد دیگری از نمایندگان مجلس داشته است که طرح سئوال از وزیر امور خارجه در خصوص دیپلماسی اقتصادی بود که همین طرح سئوال منجر به تشکیل فراکسیونی شد که وی مسئولیت این فراکسیون را در مجلس دارد. طراح اصلی این سئوال فرهاد بشیری نماینده شهرستان پاکدشت است که هیچ مسئولیتی در فراکسسیون دیپلماسی اقتصادی ندارد.

مهدی عسگری همچنین در ۷ کمیته و فراکسیون فرعی مجلس عضو و یا مسئولیت دارد. که از ان جمله می توان به نایب رییسی کمیسیون سلامت و سبک زندگی اسلامی اشاره کرد که علیرضا عباسی دیگر نماینده کرج به عنوان سخنگوی این فراکسیون انتخاب شده است. به نظر می رسد حضور وی در این فراکسیون بی علت با فعالیت وی در حوزه طب سنتی نیست.

این گزارش در قسمت های بعدی به تحلیل محتوای دیدگاه ها، موضع گیری های سیاسی مهدی عسگری در کشور، کرج و همچنین به بررسی دیدارهای مردمی و بازدیدهای عمومی وی از حوزه انتخابیه شهرستان کرج خواهد پرداخت.

تحلیل عملکرد دو نماینده دیگر استان نیز در دستور کار این رسانه می باشد.