تکمیل پروژه مترو هشتگرد-تهران؛ به پایان دولت تدبیر و امید می رسد؟!
تکمیل پروژه مترو هشتگرد-تهران؛ به پایان دولت تدبیر و امید می رسد؟!
پروژه مترو هشتگرد-تهران بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد تا کنون به بهره برداری نرسیده است، این پروژه از جمله مطالبات مردمی است که همواره مورد تأکید مسؤولان نیز بوده اما خبری از اقدام کارساز نیست.

کمبود اعتبارات، افزایش قیمت ها، عدم توجه و پیگیری مسئولان ذیربط  و بسیاری مسائل دیگر اغلب موجب طولانی شدن زمان تکمیل پروژه‌هاست که موجب می‌شود مسؤولان با نزدیک شدن به پایان دوره مسؤولیتشان، به افتتاح پروژه های نیمه کاره دست میزنند.

مترو شهر جدید هشتگرد پس از ۱۲ سال انتظار، در حالی در دیماه ۹۸ با حضور رئیس جمهور و جمعی از مسؤولان کشور و  استان افتتاح شد که بر اساس گفته ها این پروژه  با صرف بیش از هزار میلیارد تومان و ظرفیت جابجایی ۶۰ هزار نفر به بهره برداری رسید.

این امر که دریچه ای برای توسعه و پیشرفت منطقه و پایانی برای ‌انتظارات مردم در رفع مشکلات  حمل و نقل بود؛ حالا با زمزمه‌هایی در خصوص آزمایشی بودن آن، عدم ایمنی لازم و کمبود اعتبارات تا تکمیل پروژه، شائبه همیشگی پروژه های نیمه کاره را پررنگ کرده و این نگرانی را بوجود آورده که چندسال دیگر تا تکمیل پروژه باید انتظار کشید؟!

در حالی این موضوع که مترو هشتگرد-تهران به دلیل عدم نصب سیستم سیگنالینگ، ایمنی لازم را ندارد و فقط به صورت آزمایشی در ساعات اداری از  ۸ صبح تا ۱۴:۳۰  مسافران را جابجا می کند؛ از سوی یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام شده که ظاهرا اجرای پروژه بر عهده قرارگاه خاتم الانبیاء بوده و ایمنی بالا ، از مزیت های آن اعلام شده بود.

از سوی دیگر بر اساس آنچه توسط کارشناسان برآورد شده، تکمیل این پروژه، به اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و این سوال مطرح است که قطار نیمه کاره هشتگرد- تهران چگونه با این میزان کمبود اعتبار افتتاح شده است؟!

همچنین طبق اعلام رئیس شورای شهر تهران تا زمان تکمیل پروژه و آزمایشی بودن آن، قرار نبوده هزینه ای برای جابجایی از مردم دریافت شود، در حالیکه اکنون  برای جابجایی هر نفر هزار تومان دریافت می‌شود.

پروژه مترو هشتگر- تهران نیمه کاره نیست!

مسعود حق لطفی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در خصوص افتتاح پروژه نیمه کاره مترو هشتگرد-تهران گفت: در کل کشور پروژه ها به صورت مرحله به مرحله قابل افتتاح است و پروژه مذکورنیمه تمام نیست و در زمان افتتاح با صرف اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان و ۶ رام قطار، از کرج به سمت هشتگرد به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید که هم اکنون این ظرفیت به ۱۰ رام قطار رسیده است.

وی افزود: در مرحله بعد اتمام خط جنوبی پروژه، تکمیل سکوی ماموت و راه اندازی سیستم سیگنالینگ خواهد بود که هم اکنون در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با بیان اینکه نبود سیستم سیگنالینگ مانعی برای بهره برداری از قطار محسوب نمی شود؛ اظهار کرد: این سیستم موقعیت هر قطار نسبت به مبدا و قطارهای در حال حرکت در خطوط را به صورت خودکار نشان می دهد که در امنیت قطار موثر است و  از چند دهه گذشته وارد کشور شده است؛ اما هنوز برخی از خطوط به این سیستم مجهز نشده وبه صورت دستی توسط اپراتور و بی سیم مدیریت می شود.‌ سیستم سیگنالینگ در مترو هشتگرد-تهران تا قبل از آغاز فصل پاییز تکمیل می‌شود.

وی افزود: هم اکنون با ۱۰ رام قطار روزانه حدود ۱۸ هزار  نفر در این خط جابجا می شود که در برنامه ریزی انجام شده افزایش ظرفیت جابجایی به ۱۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است.

کمبود پست برق در مسیرمترو تهران- هشتگرد؛ مشکل عمده ای که مرتفع شد

خلیل کوزه کنانی مدیر ارشد خط ۵ متروی هشتگرد-تهران  در خصوص آزمایشی بودن این مترو گفت: کمبود پست های برق و افت ولتاژ در مسیراز عمده مشکلات موجود در بهره برداری کامل از این مسیر است و با توجه به اینکه برقی که در این قطار استفاده می شود از همان برقی است که در خط اصلی برای جابجایی بیش از ۱۵۰ هزار مسافر به کار می رود؛ بنابراین جابجایی مسافر در خط هشتگرد را در ساعات غیر از پیک بار آغاز کردیم تا قطار جا بیافتد و تعداد حرکت را از ۴ رفت و برگشت به ۱۰ رساندیم.

وی افزود: در حال حاضربا ایجاد پست های برق و ورود آنها به میدان، تنظیم ولتاژ و برق مورد نیاز قطارهای این خطوط تامین شده است و مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.

مدیر ارشد خط ۵ متروی تهران وجود سیستم سیگنالینگ و پروتکشن را جزو الزامات کار مترو برای تنظیم فاصله قطارها، اعلام خرابی در خطوط و کاهش کنترل دیداری راهبر، ضروری دانست و گفت: اگرچه شیوع کرونا و بحران مالی سرعت انجام امور را کند کرده، اما اجرای سیستم سیگنالینگ در  خط متروی هشتگرد-تهران در حال انجام است.

کوزه کنانی با بیان اینکه  تامین هزینه سفرها از محل فروش بلیط مترو باید انجام شود؛ افزود: در مقطعی به ما اعلام شد که کار فروش بلیط را آغاز کنیم تا برای زمان بهره برداری سیستم تهیه بلیط آماده باشد، درحال حاضر روزانه  ۶۰ بلیط فروخته می‌شود.

اگرچه تامین اعتبار ۴۰۰ میلیاردی ظرف مدت کوتاه کمتر از یکسال برای تکمیل پروژه مترو هشتگرد-تهران امری بعید به نظر می رسد؛ اما امیدواریم همت مسؤولان ذیربط برای تکمیل و بهره برداری کامل این پروژه تا پیش از پایان دوره دولت تدبیر و امید به نتیجه برسد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس