farhangi

زهرا کورانی

اگر از اغلاط املایی بسیاری که در جوابیه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج که معاون آن مدعی داشتن چندین دکترای پر طمطراق است بگذریم به کلی گویی هایی در مقدمه این جوابیه می رسیم که متاسفانه در چند سال اخیر بر سر زبانها افتاده و تنها اقداماتی که جنبه ویترینی در حوزه فرهنگ داشته نمایان می شود.

جوابیه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج ناظر بر یک موضوع مهم و حیاتی است و آن هم این است که این معاونت شان وجایگاه اداری خود را از یک بخش ساختار و برنامه ریزی به یک سازمان اجرایی تقلیل داده و تلاش دارد تا با ارائه گزارش عملکردی به عنوان جوابیه به مدیران خود و نهایتا اعضای شورای شهر کرج یادآوری کند که این معاونت به جای برنامه ریزی، این کارهای مهم !! را انجام داده است.

 

هر چند که این معاون فرهنگی دیپلم راه و ساختمان و بعدها دکتر شهرسازی تلاش دارد در مقدمه گزارش عملکرد خود، از برنامه راهبردی و استراتژیک معاونت فرهنگی سخن بگوید که مورد تصویب قرار گرفته اما متعجبیم از اینکه چرا اعضایی همچون مصطفی سعیدی، بهنام محمودی، کیان، مجید کاویانی و از همه مهمتر رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج، یعنی فاطمه اسکندری در خصوص برنامه های عملیاتی این معاونت به شهردار تذکر داده و از معاونت فرهنگی توضیح خواسته اند؟!

از این رو تلاش می کند تا اعضای شورای شهر را متقاعد کند تا بودجه معاونت فرهنگی را افزایش دهند.

بودجه ای که در سال ۹۴ قریب به ۵ میلیارد تومان بوده است که در شماره های آینده به تحلیل اقدامات این معاونت و هزینه کرد ۵ میلیاردی خواهیم پرداخت. اما نکته مهم در فعالیت های معاونت فرهنگی که در جوابیه ارسالی از سوی آنان نیز مشاهده می شود، موضوع تداخل اقدامات و فعالیتهای سازمان و معاونت فرهنگی است. موضوعی که سم مهلکی برای اقدامات فرهنگی بوده و معاونت فرهنگی محترم و فرهیخته به جای پرداختن به رفع این مشکلات سازمان را به عنوان رقیبی جدی برای خود می بیند. رقیبی که هر آن احتمال نشستن بر کرسی معاونت را نیز دارد.

درگزارش عملکردی که آن معاونت محترم به عنوان جوابیه برای روزنامه البرز فردا ارسال کرده است، مهمترین اقدامی که در ۸۱۰ روز گذشته و یا به تعبیری ۱۱۵ هفته و یا به تعبیر دیگر ۲۷ ماه گذشته و یا به تعبیر دیگر در ۲ سال و ۷۷ روز گذشته تدوین اطلس فرهنگی شهر کرج بوده است.

اطلسی که با کلی مقدمات معاون محترم فرهنگی از آن یاد می کند، تنها یک نمونه از آن وجود دارد و آنهم تنها در اختیار خود معاون فرهنگی است. حال چگونه قرار است این اطلس به کمک فعالیتهای فرهنگی بیاید، پیدا کنید پرتقال فروش را؟

در بخش دوم گزارش عملکرد ۲۷ ماهه معاونت فرهنگی که در قالب جوابیه به این روزنامه ارسال شده است، ۱۲ بند را متذکر می شود که اقداماتی است که این معاونت در حوزه امور قرآنی انجام داده است. با کمی دقت در این ۱۲ بند مشخص می شود تنها ۳ بند از این ۱۲ بند مستقیما به توسعه قرآن و امور قرآنی می پردازد. مابقی آن یا برگزاری جلسه برای برگزاری همایش است، یا اعزام مدیران موسسات قرآنی به نمایشگاه قرآن است و یا …

سه بند دیگر را نیز به عنوان شاخص در این بخش اعلام می کند که یقینا اگر اقدامات این معاونت در این بخش انجام شده باشد، مطمئنا اکنون می بایست مساجد ما در کرج مملو از جوانان و نوجوانان باشد، کمی به این جملات دقت کنید:

الف- اجرای طرح ۱۱۰ مسجد: با این هدف که مسجد کانون فعالیت های فرهنگی، شهروندی و مشارکت های مردمی و مبنای آموزه ها و باورهای دینی و اخلاقی و سنگ بنای تحکیم خانواده و مرکز محوری است که از فاصله گرفتن نسل جدید با واجباتی همچون نماز، روزه، ارزش های اسلامی و ….. جلوگیری می نماید. به عبارت دیگر، ایجاد پایلوت سبک زندگی ایرانی اسلامی در مساجد سطح شهر، که این طرح  الگویی برای دیگر شهرها از جمله شیراز قرار گرفته است.

ب- طرح بزرگ مسجد محوری، برگزاری طرح هر مسجد یک دانشگاه که هدف این طرح قرار دادن مساجد به عنوان کانون حرکت و جنبش های سازنده و زمینه ساز آگاهی و بیداری شهروندان به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی است، مبلغ پانصد ملیون ریال برای مساجد هر منطقه در رابطه با آموزش و برگزاری برنامه ها و امور قرآنی مناطق ۱۲ گانه شهرداری تخصیص داده شده است که هم اکنون نیز در مساجد سطح شهر با مشارکت سازمان فرهنگی و این معاونت با عنوان محلات قرآنی در حال اجرا است.

ج- بر پایی مراکز و خدمات مشاوره طلاق در حوزه های مختلف از جمله مشاوره مذهبی،دینی، حقوقی، خانواده با موضوعات آموزشی به صورت کارگاهی و مسجد محوری در ۵۰ مسجد در مناطق ۱۲ گانه شهرداری کرج.

به یقین اگر این اقدامات صورت گرفته باشد اکنون می بایست کلیه مساجد شهر کرج، مساجدی فعال و پویا و … بگذریم که دست بر زخمی می گذاریم که علتش کم کاری ، ندانم کاری و یا اشغال منصبی که توانایی اداره آن را نداریمِ متولیان و مدیران باصطلاح فرهنگی است…

بخش های ۳ ، ۴،۵ ، ۶ ، ۷ و ۸ گزارش عملکرد معاونت فرهنگی شهرداری کرج به موضوعاتی می پردازد که ما نیز به آن نقد وارد داشته، اما در عجبیم که چرا جناب دکتر میر وکیلی معاون محترم فرهنگی شهرداری کرج ، که در گرفتن اغلاط املایی استادی برای خود است، زیر نامه ای را امضا کرده است که به تعبیر فلاسفه، جمع نقیضین است.

مگر می شود سازمانها و نهادهای بسیاری که در گزارش عملکرد معاونت فرهنگی اعلام شده، شهرداری را قلک ندانسته و با آن به مشارکت بنشینند.

یک سئوال مهم: آقای معاون شما که ما را متهم کرده اید که از فعالیت های معاونت شما چیزی نمی فهمیم پاسخ دهید کدام نهاد و سازمان و ان جی او یا همان سازمان مردم نهادی وجود دارد که از شما پول نگرفته و با شما مشارکت کرده باشد؟ اگر می شود سه موسسه را مثال بزنید؟ اگر سئوال سختی است، ۲ موسسه، اگر بازهم سخت تر شد تنها یک موسسه را نام ببرید که از شما پولی دریافت نکرده و با شهرداری کرج مشارکت داشته است؟

بگذارید ما به شما کمک کنیم:

  • مشارکت با ستاد کنگره شهدای استان البرز جهت تامین امکانات درخواستی ۴۹۰ میلیون ریال
  • مشارکت با سازمان فاوا جهت طراحی و پیاده سازی نرم افزار ۱۰۰ میلیون ریال
  • ضبط و پخش دعای شریف سحر به مناسبت ماه مبارک رمضان۸۱ میلیون ریال
  • مشارکت با اداره کل اجتماعی استانداری البرز در خصوص همایش توانمند سازی سازمان های مردم نهاد ۶۵۰ میلیون ریال

و این یکی را هم به مردم واگذار کنید تا آنها قضاوت کنند:

  • مشارکت با ارگان ها و نهادها در خصوص نمایشگاه و برگزاری همایش ۳۰۰ میلیون ریال

در شماره هایی که به نقد عملکرد معاونت فرهنگی و صد البته سازمان فرهنگی هنری شهرداری کرج خواهیم پرداخت ریز عملکرد هزینه هایی که این معاونت محترم در سال ۹۴ هزینه کرده است را به نقد خواهیم گذاشت تا مردم نسبت به عملکرد این معاونت آگاهی کامل داشته باشند.

یقینا برخی از هزینه کردهایی که در بالا به آن اشاره شد در راستای اجرای همان برنامه راهبردی، کارا و استراتژیک و مدونی بوده که از سوی شورای محترم اسلامی شهر  تصویب گردیده، می باشد.

یقینا پرداخت مبلغ ۸۱ میلیون ریال برای تولید یک سی دی کاملا آرشیوی برای ماه مبارک رمضان که وظیفه ذاتی سازمان پر طمطراقی همچون صدا و سیمااست، برنامه راهبردی، کارا و استراتژیک معاونت فرهنگی است که صد البته به تصویب شورای شهر هم رسیده است؟

آقای معاون دکتر شهرسازی که اکنون بر مسند فرهنگسازی مردمی نشسته اید بدان و آگاه باش که فرهنگ مقوله پیچیده ای است که با خشت و آهن و آجر و سیمان کاری ندارد، فرهنگ را باید با فرهنگ ساخت. شمایی که هنوز نتوانسته اید، نام خیابانی که بیش از ۲۵ سال است شهید شرع پسند گذاشته اید را تغییر دهید و هنوز مردم آن را بهار می گویند چگونه می توانید فرهنگ را در جامعه نهادینه کنید؟ شما که یکی از وظایفتان نامگذاری معابر است و نام پل شهدای روحانی را می گذارید اما نمی توانید آن را در بین مردم ترویج کنید که مردم نام یک پل را درست بگویند چگونه مدعی تغییر فرهنگ مردم هستید؟

به تعبیر شاعر :

در ازدحام ابابیل ها کلاغ شدیم/ مرام هرچه کلاغ است، لافِ جنگ زدن

]]>