سه شنبه : ۲ بهمن ۱۳۹۷

خانه» اجتماعی» اخبار» اخبار اسلایدر» اخبار برگزیده » به دنبال سقوط هواپیمای باری که ۲۰ سال پرواز می کرده است/ توطئه بر علیه پیام
تاریخ انتشار دوشنبه ۲۴ دی ۹۷ - ۲۱:۵۶

به دنبال سقوط هواپیمای باری که ۲۰ سال پرواز می کرده است/ توطئه بر علیه پیام


نماینده مردم کرج در مجلس: خطا از طرف خلبان و فرودگاه مهرآباد بوده است

هواپیمای مسافربری ۷۰۷ ارتش جمهوری اسلامی ایران در حالی که حامل ۳۹ تن گوشت گرم بود، صبح دیروز در حالی در نزدیکی فرودگاه پیام سقوط کرد که به گفته بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران، خطای خلبان و مدیر راهبری فرودگاه مهرآباد سبب شد، تا این هواپیما در نزدیکی فرودگاه پیام سقوط کند.

در حالی که گفته می شود این هواپیما در چند نوبت نسبت به حمل گوشت گرم از رومانی به ایران، اقدام کرده بود، صبح دیروز و در پی یک اشتباه، که به گفته محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی از سوی مدیریت راهبری فرودگاه مهرآباد و خلبان این هواپیما بوده است، قصد بر زمین نشستن در فرودگاه پیام را داشته که در نزدیکی این فرودگاه و در مرکز تعمیرات و اورهال بالگرد

های نیروی هوایی سپاه که باند کوچکی داشته نشسته و به دلیل عدم کنترل در هدایت هواپیما از باند خارج و در نهایت با تخریب سه ویلای محدوده زیبادشت – پدم و کشته شدن ۱۵ نفر از خدمه این هواپیما آتش گرفته و آرام می گیرد.

بیست و دوم دی ماه سرپرست اداره کل تامین دام و فرآورده محصولات دامی از مدیریت عامل منطقه اقتصادی پیام می خواهد که به منظور تامین بازار گوشت کشور، و به دلیل انعقاد قرار داد خرید مرحله اول گوشت گرم ۲۰۰ هزار راس دام (گوسفند)، از کشور رومانی و انتقال آن به ایران، مقدمات ورود این گوشت ها، از جمله گمرک، دامپزشکی و … فراهم آید، تا به دلیل فورس بودن موضوع این مقدار گوشت قرمز وارد چرخه توزیع گوشت کشور شود.

فرودگاه پیام نیز تمامی مقدمات را همچون ۲۰ سال گذشته که انجام می داده است، انجام داده و در نهایت، پرواز ۷۰۷ به مقصد کرج از قرقیزستان وارد کشور می شود.

به گفته منابع آگاه مسئولیت راهبری هواپیما تا مشاهده باند فرودگاه با مرکز راهبری هواپیمایی کشوری مستقر در فرودگاه مهرآباد است. خلبان وظیفه دارد به محض مشاهده، باند فرودگاه جهت نشستن با برج مراقبت فرودگاه پیام تماس برقرار نماید که بر اساس شنیده ها، خلبان هواپیما هیچگونه تماسی با برج مراقبت فرودگاه پیام انجام نمی دهد. و در نهایت با مشاهده باند کوتاه فرود هواپیما در پادگان فتح که در نزدیکی این فروگاه پیام می باشد، به اشتباه بر زمین می نشیند اما امکان کنترل این هواپیما وجود نداشته و باعث از دست رفتن بیش از ۱۵ نفر از هموطنانمان می گردد.

هر چند که می بایست تا پایان بررسی ها دقیق کارشناسی منتظر نظر کارشناسان و بررسی جعبه سیاه هواپیما بود، اما سقوط این هواپیما باعث شد تا پروازهای مسافربری فرودگاه پیام تحت الشعاع این سقوط قرار گیرد.

بر اساس اعلام فرودگاه پیام پس از دوماه تلاش برای برقراری خط کیش کرج ، قرار بود امروز سه شنبه اولین پرواز کرج به مقصد کیش و بالعکس برقرار شود که به دلیل سقوط هواپیما کلیه پروازهای فرودگاه پیام حتی پروازهای مشهد نیز به حالت تعلیق در آمده است.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که فرودگاه پیام از زمان فعالیت خود، بیش از ۲۰ سال است که پروازهای کارگو و حمل باری و همچنین ۲۸ پرواز مسافری به مشهد و بالعکس را داشته است که با سقوط این هواپیما گویی توطئه ای از سوی برخی بدخواهان استان در حال شکل گیری است تا مقابل فعالیت مسافری این فرودگاه گرفته شود.

مخالفت حداقل دو وزیر ارتباطات با مسافری شدن فرودگاه پیام که پیش از این روی داده است، نشان می دهد که برخی نمی خواستند و شاید اکنون نیز نمی خواهند تا فرودگاه پیام ، فرودگاهی مسافری شود و اکنون سقوط این هواپیما بهانه ای شده است تا در پروازهای این فرودگاه به حالت تعلیق درآید.

این مخالفت های به قدری جدی بود که شرط حضور مدیر عامل قبلی فرودگاه پیام عدم مسافری نمودن این فرودگاه بوده است اما وی با تلاش ها و توجیهات فنی و مهندسی و همچنین اقتصادی ای که برای استفاده بهینه از این فرودگاه ارائه داد توانست تا تابوی مسافری شدن این فرودگاه را بعد از ۲۰ سال بشکند.

این مخالفت ها که با حضور چندین مرتبه وزیر جوان ارتباطات در این فرودگاه از عالی ترین مقام وزارت رفع شده بود، اما در بدنه و برخی از بدخواهان استان ادامه یافت تا جایی که گفته می شود اجازه فروش بلیط های این فرودگاه در سایت های معتبر فروش بلیط داده نشده است.

به گفته برخی از مطلعین، این اقدامات تا جایی پیش رفت که پرواز و ساعت مناسب پرواز برای پروازهای مسافری این فرودگاه داده نشد. اما با تلاش و پیگری مجموعه استان و فرودگاه پیام، پرواز های این فرودگاه برقرار شد.

استان البرز برای راه اندازی بخش مسافری این فرودگاه بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه نمود تا این فرودگاه به فرودگاهی مجهز برای پروازهای داخلی و خارجی تبدیل شود، اما سقوط هواپیما بهانه ای شد تا مخالفت مخالفان جدی تر از قبل نمایان شود.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه هوایی کشور، اینکه گفته می شود نزدیکی باند پادگان فتح و فرودگاه پیام اشتباه را بالا می برد، موضوعی است که چندان واقعی به نظر نمی رسد چرا که باند فرودگاه پیام برای فرود هواپیماهای پهن پیکر طراحی و ساخته شده است و بسیار طولانی تر از باندی کوچک برای پروازهای آزمایشی و هواپیماهای کوچک است.

به گفته این کارشناس فرود موفقیت امیز هواپیمای ایلیوشین روسی که ۵ هلی کوپتر امداد در آن بارگیری شده بود در فرودگاه پیام نشان دهنده باند بسیار مناسب این فرودگاه جهت فرود هواپیماهای پهن پیکر است.

این کارشناس ادامه می دهد: فرودگاه یا همان پایگاه هوایی فتح یک فرودگاه نظامی با کاربری بالگردی است اگر چه در فاصله نزدیکی با فرودگاه پیام و تقریبا هم راستا با باند این فروگاه قرار گرفته است اما در پروازهای های VFR یا همان نشستن هواپیما بدون کمک گرفتن از ناوبری هواپیما و یا VOR  یا همان شرایط نشستن هواپیما با کمک گرفتن از سامانه کمک ناوبری هواپیما به هیچ عنوان قابل اشتباه گرفتن نیست. حتی اگر شرایط دید صفر هم باشد باز باند فرودگاه پیام کاملا مشخص و قابل دید است.

اکنون این سئوال مطرح می شود که اشکال کار کجاست؟

این سئوالی است که باید پس از پایان نتایج بررسی کارشناسی ابعاد مختلف سقوط به آن پرداخته شود و نه اینکه هنوز هیچ تحقیقاتی صورت نگرفته، برخی اقدام به تعلیق پروازهای مسافری فرودگاه پیام می کنند.

به هر روی به نظر می رسد شرایط مدیران و مسئولان استانی می بایست پیش از آنکه برخی از بدخواهان که گاها به دلیل مسافری شدن فرودگاه پیام منافع آنان نیز به خطر افتاده، اقدام موثری در قبال تعلیق پروازهای مسافری این فرودگاه انجام دهند، تلاش نموده تا پروازهای مسافری فرودگاه پیام برقرار شود.

نظر خود را بگذارید