متروی کرج در انتظار رسیدن قطار/ حدود۱۹ سال فراز و نشیب
متروی کرج در انتظار رسیدن قطار/ حدود۱۹ سال فراز و نشیب
متروی کرج یکی از پروژه های کلان عمرانی استان البرز است که از شروع ساخت آن تا امروز حدود ۱۹ سال می گذرد ؛ این پروژه در طول مدت ساخت خود فراز و نشیب های فراوانی داشته اما در سه سال گذشته با کار جهادی و جهش یکباره عمرانی به نتیجه قطعی برای خدمات دهی به شهروندان نزدیک شده است.

به گزارش اابرزفردا، عملیات ساخت قطار شهری کرج با عنوان خط ۲ ریلی این کلانشهر در سال ۱۳۸۵ عملیات به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه آغاز شد و بر اساس چشم انداز پنج ساله می بایست در سال ۱۳۹۰ به طور کامل به بهره برداری می رسید.

براساس نقشه ترسیمی این خط ریلی شهرهای کمالشهر ، کرج ، فردیس ، ملارد و شهریار را به هم متصل می کند که در مجموع طول مسیر خط ۲۷ کیلومتر برآورد شده است.این پروژه که با مشارکت ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی مدیریت شهری کرج آغاز شد بارها عملیات اجرایی آن بنا به دلایلی مانند کمبود اعتبار ، اختلاف بین کارفرما و شرکت پیمانکاری ، تحریم ها و مواردی از این دست متوقف شد و گاهی کارگاه های عمران برای مدت زمان طولانی تعطیل شدند.

با این حال مجریان پروژه و دست اندرکاران اجرایی استان البرز تاکنون توانسته اند حدود ۱۵ کیلومتر از تونل این خط ریلی را بین دانشگاه خوارزمی در غرب کرج و ایستگاه شهید سلطانی در شرق این کلانشهر را حفاری نمایند.پروژه قطار شهری در شورای ششم به عنوان یکی از برنامه های راهبردی مدیریت شهری کرج و دولت هدفگذاری شد ضمن آنکه تمام کارگاههای مترو فعال و کارشبانه روزی، روی پروژه انجام شد؛ سرانجام قطعه نخست این پروژه به طول ۶.۵ کیلومتر بین گلشهر تا چهار راه طالقانی کرج در اسفندماه سال ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید؛فعالیت این قطعه با بکارگیری ۲ رام قطار بین گلشهر و چهار راه طالقانی آغاز شد که اکنون در هفته بین ۲ تا سه روز آن هم برای ساعاتی به مسافران خدمات رایگان ارائه می شود.

به موازات تکمیل این قطعه ، کارگاههای فنی و مهندسی به طور شبانه روزی ، فعالیت خود را برای تکمیل قطعه دوم خط ۲ قطار شهری بین چهار راه طالقانی و میدان شهید سلطانی کرج را آغاز کردند و توانستند تا قبل از نوروز سال ۱۴۰۴ این خط ریلی را به متروی صادقیه تهران در میدان شهید سلطانی کرج متصل کنند.

در این میان اییستگاه جدید شهید سلطانی کرج که در اعماق زمین و در محدوده پل فردیس و آزاد راه تهران – کرج – قزوین قرار دارد یکی از بخش های مهم مهندسی با فناوری پیچیده متروی کرج است که مدیریت شهری و دولت امکانات را برای تکمیل آن به کار گرفتند و موفق شدند آن را برای مسافران آماده کنند.

قطعه دوم خط ریلی کرج به طول ۴.۵ کیلومتر با احتساب خطوط رفت وبرگشت ۹ کیلومتر مسافت دارد و اینک در مرحله ای قرار دارد که باید با انتقال راه قطار و سنجش سرد و گرم مسیر آن را به بهره برداری رساند.

قبل از بررسی ذکر این نکته ضروری است که چرا قطار شهری برای کلانشهری همچون کرج از اهمیت فراوانی برخوردار است؟

ضرورت قطار شهری برای کرج

متروی کرج در انتظار رسیدن قطار/ حدود۱۹ سال فراز و نشیب

کلانشهر کرج با جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر در مسیر مسافران ۱۵ استان بعلاوه مسیرهای گردشگری کشور قرار دارد ضمن آنکه سکونت بخشی از جمعیت کارمندی و کارگری تهران در کرج سبب شده تا چهارمین کلانشهر کشور با مشکلات عدیده ترافیکی و زیست محیطی مانند آلودگی هوا مواجه شود.

مشکلات ترافیکی و همسایگی با پایتخت سبب شد تا مسوولان شهرستان کرج پس از اتصال خط ریلی صادقیه تهران به کرج در سال ۱۳۷۷ به فکر توسعه خطوط ریلی در کرج بیفتند و برای این شهر پنج قطار ریلی جداگانه تعریف و در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب برسانند.

نخستین خط ریلی توسط شرکت قطار شهری تهران و حومه سال ۷۷ به کرج رسید سپس با احداث حدود ۱۰ کیلومتر ریل گذاری از میدان شهید سلطانی به گلشهر کرج متصل شد ، این خط ریلی نیز توسط قطار شهری تهران با حداث حدود ۴۰ کیلومتر ریل سال ۱۳۹۸به شهر جدید مهستان استان البرز رسید و اینک قطارها در این مسیر به مسافران خدمات رسانی دارند.

بخش دیگر کار متوجه مسوولان اجرایی استان البرز و دولت شد که می بایست در گام نخست خط ۲ قطار شهری را بین کمالشهر در غرب کرج و شهرستان شهریار استان تهران به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه احداث می کردند؛همانطور که اشاره شد این پروژه در چشم انداز پنج ساله می بایست اجرا و تکمیل می شد که بنا به عللی که به آنها اشاره شد پروژه نتوانست در زمان مقرر تکمیل شود و به صورت نیمه کاره به قرن جدید رسید.

از سوی دیگر مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی شدید هوا در کرج و استان البرز سبب شد تا این منطقه در طول سال بیشترین آلودگی هوا را داشته باشد چه بسا اینکه شدت آلودگی هوا در بسیاری مواقع به تعطیلی مدارس و ادارات استان می انجامد.

براساس گزارش های رسمی بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای استان البرز متاثر از تردد خودروها بوده و به همین دلیل توسعه خطوط ریلی ایجاب می کند تا حداقل از شر بخشی از آلاینده ها متحرک خلاص شد ضمن آنکه ترافیک نفسگیر کرج و البرز از عوامل خسته کننده و آلاینده است.

با این وجود هنوز خط ۲ قطار شهری کرج به سرانجام مطلوب نرسیده اما تلاش های صورت گرفته برای تکمیل بخش مهم آن امیدوار کننده است.

چهار خط دیگر قطار شهری کرج هنوز روی کاغذ مانده و هیچ تصمیمی برای اجرایی شدن آنها با توجه به محدودیت منابع مالی دولت و مدیریت شهری گرفته نشده است.

آخرین وضعیت قطار شهری کرج

متروی کرج در انتظار رسیدن قطار/ حدود۱۹ سال فراز و نشیب

مدیر پروژه خط ۲ قطار شهری کرج با اشاره به آخرین وضعیت این پروژه گفت : تاکنون در مجموع ۱۰.۵ کیلومتر از خط ۲ قطار شهری کرج یعنی از ایستگاه شهید سلطانی در جنوب شرقی کرج تا ایستگاه ۴۵ متری گلشهر در هسته مرکزی شهر آماده مسافرگیری شده است.

“محمدجواد رستمی ” در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عملیات ساخت و تکمیل قطار شهری در حوزه شهر کرج به مرحله مناسبی رسیده و می توان گفت که تا سال آینده در صورت حمایت مالی تمام پروژه در حوزه داخلی این شهر کرج تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر خط ۲ قطار شهری کرج از محدوده گلشهر تا ایستگاه شهید سلطانی این کلانشهر آماده بهره برداری است. در مجموع ۳.۵ کیلومتر(هفت کیلومتر خط رفت وبرگشت ) از کل پروژه قطار شهری در محدوده شهر کرج باقی مانده که عملیات روسازی و ریل گذاری آن در برنامه کاری سال ۱۴۰۴ است.

مجری پروژه خط ۲ قطار شهری کرج با بیان اینکه طی سالهای ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ اقدامات گسترده ای در متروی کرج صورت گرفته است، افزود: به رغم فشردگی کار شبانه روزی در این مدت توانستیم بدون حادثه بخش های وسیعی از ابنیه و تجهیزات خط ۲ متروی کرج را احداث و نصب و راه اندازی

کنیم.

وی ادامه داد: امسال افزون بر تکمیل و رفع نواقص ایستگاه شهید سلطانی و نواقص ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری، اتمام عملیات ساختمانی ایستگاه میانجاده کرج را هدفگذاری کرده ایم ؛ همچنین یکی از برنامه های سال جدید رفع مشکل تملک و خرید زمین در چهارراه مصباح و میدان امام حسین (ع) و همچنین هفت تیر کرج است که بتوانیم عملیات ساختمانی و تاسیسات سالن های فروش بلیت و مسیرهای دسترسی به روی سکو را در این محدوده انجام دهیم.

مجری پروژه خط ۲ قطار شهری کرج اظهار کرد : شروع ساخت ایستگاه ۹ دی در محدوده موسسه سرم سازی رازی برنامه دیگری است که برای امسال هدفگذاری شده است.

تجهیز پیچیده ترین ایستگاه قطار شهری کرج

متروی کرج در انتظار رسیدن قطار/ حدود۱۹ سال فراز و نشیب

رستمی با اشاره به ابعاد پیچیده فنی و مهندسی ایستگاه شهید سلطانی کرج گفت : این ایستگاه به مساحت ۳۳ هزار متر مربع حدود ۹۲.۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد . در داخل این ایستگاه انواع کابل‌های برق استفاده شده است.

وی ادامه داد: از مجموع هفت دستگاه پله برقی این ایستگاه سه دستگاه آنها نصب و راه اندازی شده و چهار دستگاه دیگر امسال نصب و به بهره برداری می رسد.

۷۵۰ نیروی انسانی مشغول کار

متروی کرج در انتظار رسیدن قطار/ حدود۱۹ سال فراز و نشیب

مجری پروژه خط ۲ قطار شهری کرج گفت : ۷۵۰ نیروی انسانی به صورت شبانه روزی در بخش کارگاهی این خط ریلی به طور شبانه روزی مشغول کار هستند ضمن آنکه ۲۴۰ نفر دیگر در کارخانه ها و کارگاههای طرف قرار داد قطار شهری کرج کار می کنند.

وی با تاکید بر این نکته که سال ۱۴۰۳ برای کارکنان قطار شهری کرج سال پرکاری بود ، افزود: از سال ۹۶ تاکنون به رغم سختی کار حتی یک حادثه فوتی هم نداشته ایم و پروژه با رعایت اصول ایمنی پیش رفته است .

رستمی با قدردانی از حمایت های استاندار البرز، مدیر عامل شرکت سابیر وابسته به سازمان تامین اجتماعی، شورای شهر و شهردار کرج گفت : در چهار سال اخیر حتی یک مورد شکایت کارگری نداشته ایم.

بخوانیم از مسوولان شهری

متروی کرج در انتظار رسیدن قطار/ حدود۱۹ سال فراز و نشیب

شهردار کرج با اشاره به مشکلات متعدد سر راه قطار شهری در طول ۲ دهه گذشته ، گفت : از سال ۱۴۰۱ تاکنون مدیریت شهری کرج منابع مالی و وقت فراوانی برای تعیین تکلیف این پروژه مهم و اثرگذار گذاشته است .

“مهرداد کیانی ” با بیان اینکه کرج به لحاظ زیر ساختی دارای عقب ماندگی های فراوانی است ، افزود: براین اساس مدیریت شهری در سه سال گذشته ضمن اجرای پروژه های متعدد محرومیت زدایی و توسعه زیر ساخت ها به تکمیل ۲ پروژه مهم و اثر گذار ملی یعنی قطار شهری و آزاد راه شهید سلیمانی اهتمام داشته است.

وی ادامه داد: تاکنون با همت مدیریت شهری ۲ قطعه از آزاد راه شهید سلیمانی و ۲ قطعه مهم واثر گذار قطار شهری کرج در دور ششم شورا تکمیل شده است.

شهردار گفت: در سه سال گذشته به طور شبانه روزی دهها پروژه عمرانی را در کنار تکمیل قطعات قطار شهری و آزاد راه شهید سلیمانی اجرا کردیم تا شاید گره ای از مشکلات دیرینه این شهر از جمله در بخش ترافیک و رفع آلودگی هوا گشوده شود.

کیانی بیان کرد: امروز قطعه دوم خط ۲ قطار شهری کرج آماده بهره برداری است و در آینده نزدیک با حمایت دولت و وزارت کشور باید آن به مردم این کلانشهر تقدیم کنیم.

شهردار کرج گفت : با افتتاح قطعه دوم متروی کرج ، مسافران تهرانی با استفاده از قطار به مرکز شهر کرج انتقال و بخش زیادی از ترافیک این شهر روان سازی خواهد شد؛ مدیریت شهری کرج مصمم است تا پایان عمر کاری شورای ششم بخش دیگری از قطار شهری را تکمیل و به مردم تقدیم کند.

متروی کرج در انتظار تامین ۱۷ رام قطار است

متروی کرج در انتظار رسیدن قطار/ حدود۱۹ سال فراز و نشیب

سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر کرج با بیان اینکه قطعه دوم خط ۲ قطار شهری کرج آماده افتتاح است،گفت : برای فعال سازی این قطعه و توسعه متروی کرج در انتظار تامین ۱۷ رام قطار با ۱۰۴ واگن هستیم.

“علی قاسمپور ” در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: انتظار می رود وزارت کشور نسبت به تامین این تعداد رام قطار اقدام کند. قطعه دوم خط ۲ قطار شهری کرج بین چهار راه طالقانی تا ایستگاه شهید سلطانی تکمیل شده اما بخش کنترل ایمنی آن در دست اقدام است که به زودی انجام می شود.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود با تامین رام قطار این خط ریلی در بهار ۱۴۰۴ مورد بهره برداری قرار گیرد.

مشکل دیگر قطار شهری کرج

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج عدم همکاری دانشگاه خوارزمی در واگذاری بخشی از اراضی این دانشگاه به مرکز نگهداری قطارهای متروی کرج یکی از مهمترین مشکلات برشمرد و گفت : تاکنون این دانشگاه به درخواست های ارائه شده پاسخ مثبت نداده اما استاندار البرز درصدد رفع این اختلاف است.

وی بیان کرد: با واگذاری حدود ۲۲ هکتار زمین دانشگاه خوارزمی به مرکز نگهداری قطارهای شهری کرج ، توسعه خطوط ریلی و فعالیت ها در این بخش شتاب می گیرد.

سخن پایانی

اگرچه تاکنون خط ریلی تهران – کرج – هشتگرد توانسته بخشی از بار ترافیکی کلانشهر کرج را کاهش دهد اما توسعه خطوط مترو در هسته مرکزی و نقاط پرترافیک این کلانشهر می تواند به روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوای شهر کمک شایانی کند.

شهروندان کرجی اکنون با نزدیک به ۲ دهه انتظار ، امید دارند با افتتاح قطار شهری از این وسیله حمل ونقل مناسب همگانی استفاده کنند.

آنطور که مسوولان شهری و اجرایی استان البرز می گویند: سال ۱۴۰۴ سال سرنوشت ساز برای ۲ پروژه مهم قطار شهری و آزاد راه شهید سیلمانی به طول ۱۸ کیلومتر است که افتتاح این پروژه ها بار عظیم ترافیک را از دوش کرج کم یا کاهش محسوس خواهد داد.