تولید هشت میلیون چشمه پیوندک نهال عاری از ویروس در کشور
تولید هشت میلیون چشمه پیوندک نهال عاری از ویروس در کشور
کارشناس مسوول نهالستان ها و باغات مادری موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور اعلام کرد: حدود هشت میلیون چشمه پیوندک نهال عاری از ویروس طی یکسال گذشته در کشور تولید شده است.

« مرتضی همتی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نهال از بنیادی ترین نهاده های بخش باغداری است و بر این اساس توجه به کیفیت این نهاده و استفاده از دانش روز برای تولید نهال استاندارد ، امری حیاتی است .
وی بیان کرد: ازآنجا که از زمان کاشت نهال تا به بار نشستن آن بر حسب نوع گونه گیاهی چند سال به طول می انجامد، کیفیت نهال از جهت اصالت رقم ، نوع پایه و سلامت آن برای تضمین سرمایه گذاری در صنعت باغبانی حائز اهمیت بسیار است .

همتی یادآورشد: در راستای اجرای قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و نظارت بذر و نهال و با هدف ساماندهی تولید و توزیع نهال در کشور با تاکید بر ارتقای کیفیت این نهاده مهم بخش اقتصادی ، کنترل و نظارت بر تولید نهال در دستور کار موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال قرار گرفت.

کارشناس مسوول نهالستان ها و باغات مادری موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت: براین اساس آموزش های حضوری با استفاده از اساتید دانشگاه به بهره برداران و بروزرسانی اطلاعات و روش های تولید نوین نهال گواهی شده، ایجاد باغهای الگویی، شناساندن زنجیره تولید نهال به باغداران و وظیفه موسسه باغبانی در این زمینه، ارایه برنامه تولید سالانه وزارت جهاد کشاورزی جهت برنامه ریزی تولیدکنندگان در نشست های تخصصی مورد توجه قرار گرفته است .