آشنایی با بیماری آنفلوانزا
آشنایی با بیماری آنفلوانزا
خانم دکتر پرستو کاویانی کارشناس مسئول مبارزه و پیشگیری از بیماریهای واگیر مرکز بهداشت شهرستان فردیس

مقدمه:
آنفلوانزا یک بیماری ناشی از ویروس های آنفلوانزا می باشد که باعث آلودگی دستگاه تنفسی بسیاری از حیوانات،
پرندگان و انسان می گردد.آنفلوانزای انسانی بیماری بشدت واگیر می باشد و معمولا بوسیله سرفه و عطسه یک فرد بیمار منتشر می گردد.این بیماری با بیماری سرماخوردگی متفاوت است.

ویروس شناسی بیماری آنفلوآنزا:
جهار نوع ویروس آنفلوانزا وجود دارد: A، B، C و D.ویروس آنفلوانزا A باعث بیماری در انسان و حیوان می گردد و منجر به مشکلات بهداشت عمومی می گردد. گردش آنفلوانزا A وB موجب اپیدمی آنفلوانزای فصلی در انسان می شوند. از میان انواع ویروس آنفلوانزا ، فقط تایپ A قابلیت ایجاد پاندمی تاکنون داشته است .

علائم بیماری آنفلوآنزا:
آنفلوانزای فصلی با شروع ناگهانی تب، یا احساس تب/ لرز، سرفه (معمولاً خشک)، سردرد، درد عضلانی و درد بدن ، خستگی، گلودرد و آبریزش بینی مشخص می شود. گاهی اسهال و استفراغ دیده می شود که اسهال و استفراغ در کودکان شایع تر است.

دوره بیماری زایی:
دفع ویروس احتمالا در بالغین بین ۳ تا ۵ روز بعد از بروز نشانه های بالینی بیماری و در کودکان ۷ تا ۲۱ روز بعد از آن ادامه خواهد داشت.
عوارض بیماری:
عوارض بیماری ممکن است سرفه شدید بوده و ۲ هفته یا بیشتر طول بکشد. دراکثر افراد بدون نیاز به مراجعه پزشکی ظرف یک هفته تب و سایر علائم برطرف می شود. اما ممکن است آنفلوانزا به ویژه در گروه پر خطر(کودکان،مادران باردار،سالمندان و افراد دارای بیماری نقص ایمنی) موجب بستری، بیماری شدید و مرگ شود.
دوره کمون آنفلوانزای فصلی حدود ۲ روز است، اما از یک تا چهار روز متغیر است.
هفت راه اساسی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا
۱٫ دریافت واکسن سالیانه آنفلوانزا به خصوص اگر در گروههای حساس و آسیب پذیر و در معرض خطر قرار دارید .واکسیناسیون آنفلوانزا به کلیه افراد بالای شش ماه توصیه می شود. بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور ماه تا اوایل مهر ماه است.
۲٫اجتناب و دوری از افرادی که مبتلا به بیماری آنفلوآنزا هستند. رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تماس غیر ضروری بسیار کمک کننده است.
۳٫اجتناب و پرهیز از تماس دستها ) قبل از شستشو و ضد عفونی کردن آنها( با چشم، دهان و بینی زیرا ممکن است ازاین طریق عوامل بیماریزا وارد بدن شما شوند.
۴٫ تمیزکردن و گندزدایی کردن مداوم و مکرر وسایل و سطوح مشترک در خانه به خصوص زمانی که فرد بیماری در خانه یا محل کار حضور دارد.
۵٫ شستشوی مداوم و مکرر دست ها) با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده (
۶٫ تهویه مناسب و مطلوب هوای محل زندگی و اسکان
۷٫ پرهیز از تماس بدون حفاظت با پرندگان و سایر حیوانات و بالاخص لاشه پرندگان و حیوانات تلف شده
۸٫پرهیز از مصرف خودسرانه داروها به خصوص آنتی بیوتیک ها در دوران ابتلا به بیماری های تنفسی. در صورت بروز علائم آنفلوآنزا بیماران می توانند با در دست داشتن کارت ملی به مراکز درمانگرا خدمات جامع سلامت منتخب شبکه بهداشت شهرستان جهت ویزیت و در صورت داشتن اندیکاسیون درمان با دارو های ضد ویروس، به صورت رایگان تحت درمان قرار بگیرند.

لیست ارائه خدمات در مراکز جامع سلامت منتخب درمانگر آنفلوآنزا :
ویزیت رایگان پزشکان دوره دیده آنفلوآنزا برای خدمت گیرندگان دارای علائم تنفسی تحت پوشش
تجویز داروی اختصاصی آنفلوآنزا طبق دستور العمل کشوری آنفلوآنزا برای بیماران دارای اندیکاسیون درمان
لیست آدرس و شماره تماس مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشتی استان در سایت معاونت بهداشت استان البرز به نشانی www. health.abzums.ac.ir قرار دارد.