تا به حال به اینکه مصرف چه مقدار قهوه در طول روز برای شما مناسب است، فکر کرده اید؟ 

هر روز صبح، میلیون ها کانادایی روز خود را با نوشیدن یک، دو و یا سه فنجان قهوه آغاز می کنند. نوشیدن قهوه در طول سالیان متمادی، برای مردم تبدیل به راهی برای شروع فعالیت روزانه، استراحتی کوتاه در میان کارهای روزمره و یا ایجاد فرصتی کوتاه در جمع همکاران، شده است. اما آیا میدانید حد مجاز مصرف قهوه در طول روز برای هر فرد چقدر است؟ بعضی از مردم می گویند زمانی که شما شروع یک بیماری مانند اضطراب و نگرانی و دردهای شکمی را در بدن تان احساس می کنید، باید حتما مصرف قهوه را متوقف کنید. ولی دانشمندان طی تحقیقاتی مقدار دقیق مصرف روزانه ی قهوه را که می تواند معیاری برای تشخیص مفید و یا مضر بودن آن باشد، به دست آورده اند.

فواید مصرف قهوه برای سلامتی

در فنجان قهوه ی مصرفی روزانه ی شما، فواید زیادی به نفع سلامت جسمی تان وجود دارد. در تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵، مشخص شده است که گنجاندن قهوه در زژیم غذایی افراد، با کاهش میزان مرگ و میر آنها در ارتباط است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاه هاروارد، نوشیدن قهوه می تواند به طور بالقوه به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع دو، بیماری پارکینسون، سرطان های رحم و کبد، سیروز کبد و نقرس کمک کند. مطالعات مختلف نشان می دهند که مصرف هر دو نوع قهوه ی کافئین دار و بدون کافئین، با کاهش ریسک خطر مرگ و میر در ارتباط است. مهم تر از همه اینکه بر خلاف دستورالعمل های قبلی که قهوه را سرطان زا معرفی کرده بودند، هیچ ارتباطی بین مصرف قهوه و ابتلا به بیماری سرطان وجود ندارد. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در دانه های قهوه، مانع از بروز آسیب به مولکول های DNA بدن شما می گردد.

خطرات مصرف بیش از حد قهوه

حتی اگر قهوه ی شما، قهوه ی مفید و سالمی باشد، نیازی نیست که به نوشیدن قهوه تا شش فنجان در روز عادت کنید. به تازگی مطالعاتی توسط دانشگاهی در استرالیای جنوبی انجام شده که نشان می دهد مصرف بیش از پنج فنجان قهوه در طول روز باعث از بین رفتن مزایای این نوشیدنی مفید بوده و ریسک ابتلا به بیماری های قبلی را در حدود ۲۲درصد افزایش می دهد. تحقیقات صورت گرفته نگاهی دقیق بر مصرف کنندگان قهوه که به صورت مداوم و در طولانی مدت از آن استفاده کرده اند و همچنین عملکرد و بیماری های قلبی و عروقی رایج در آنها داشته است. نتیجه ی این تحقیقات حاکی از آن است که مصرف بیش از حد کافئین ممکن است باعث ایجاد فشارخون بالا در افراد شود و همانطور که می دانید بالا بودن فشار خون از عوامل بروز بیماری های قلبی و عروقی شناخته شده است. از طرفی درست مصرف نکردن این ماده غذایی میتواند باعث کاهش شدید فشار خون نیز گردد. یکی از محققان مرکز پزشکی و سلامت در استرالیا می گوید میتوان از قهوه به عنوان رایج ترین ماده محرک که در دنیا مصرف میشود، نام برد. این نوشیدنی باعث می شود که از خواب بیدار شویم، انرژی ما را تقویت می کند و همچنین به ما کمک می کند تا بهتر تمرکز کنیم. اما اغلب مردم همیشه در مورد اینکه مصرف چه مقدار کافئین برای بدن انسان مفید است، نگران هستند. اکثر آنها بر این باورند که اگر شما مقدار زیادی قهوه بنوشید، ممکن است احساس اضطراب، ناراحتی و یا حالت تهوع داشته باشید، بوجود آمدن این مشکلات مربوط به یکی از ویژگی های کافئین است که باعث میشود عملکرد سلول های بدن انسان سریع تر و سخت تر شود و یا به عبارتی کافئین سبب بالا رفتن سرعت سوخت و ساز در بدن می گردد و بروز اینگونه علائم به شما هشدار می دهد که بدن تان بیش از اندازه ی مورد نیازش کافئین دریافت کرده است.

حالا بعد از خواندن این مقاله انتخاب با شماست! اگر علائم بیماری ها و مشکلات نام برده شده را احساس می کنید، بهتر است میزان قهوه ی مصرفی خود را به مقدار کمتر از پنج فنجان در روز کاهش دهید تا بدون خطرابتلا به بیماری های قلبی، از فواید زیاد آن برای سلامتی استفاده کرده و لذت ببرید.

دانشجوی ارشد مترجمی زبان دانشگاه آزاد کرج

منبع: سایت ریدرز دایجست

 

 

  • نویسنده : مترجم: معصومه درخشان