وقتی گوشت قرمز را از لیست مواد غذایی روزانه خود حذف کنید، چه هدفتان نجات حیوانات یا حفاظت از محیط زیست باشد و چه اصلاح سبک غذا خوردنتان، انتظار می رود تغییراتی در بدن شما رخ دهد که ما در این مقاله به آنها اشاره می کنیم

 

  1. کاهش وزن

کالری گوشت قرمز بالاست، بنابراین حذف آن از رژیم غذایی روزانه می تواند موجب کاهش وزن گردد. دکتر سالی وارن، متخصص طب سنتی گیاهی می گوید :مقدار پروتئین موجود در هروعده از اکثر گوشت ها، بیشتر از نیاز واقعی بدن ماست بنابراین می توان دیگر منابع پروتئینی را که کالری بسیارکمتری داشته و در عین حال نیاز پروتئین ما را تامین کرده و هضمشان هم آسان تر است، را جایگزین آن ها نمود. یک وعدۀ  صد گرمی گوشت گوساله حدود ۱۷۰ کالری دارد در حالیکه یک وعده حبوبات حدود ۱۰۰ کالری و یک وعده توفو یا همان پنیر سویا تقریبا ۷۰ کالری دارد و هریک از آنها هم همان میزان پروتئین یک وعده گوشت را به بدن می رسانند. ممکن است به نظر برسد کالری آنها تفاوت چندان زیادی با هم ندارد ولی به مرور زمان زیاد می شود. ماهی، مرغ و حبوبات کالری کمتری دارند و جایگزین های خوبی برای گوشت قرمز به حساب می آیند. بر اساس مقاله ی منتشر شده ای در نشریۀ طب داخلی عمومی در سال ۲۰۱۵، افرادی که رژیم های مختلف گیاهی داشته اند، بیشتر از افرادی که دارای رژیم های غیر گیاهی بوده اند وزن کم کرده اند. جالب است بدانید که آن دسته از کسانی که رژیم صد درصد گیاهی داشتند به مراتب بیشتر از دیگر افراد دارای رژیم های گیاهی که مصرف تخم مرغ و لبنیات را مجاز می دانستند، وزن کم کردند و این بدان معناست که رژیم های غذایی گیاهی که مصرف تخم مرغ و لبنیات در آنها مجاز است، تاثیر کمتری نسبت به برنامه های غذایی صد در صد گیاهی در روند کاهش وزن دارند.

  1. کاهش مقدار اسید در بدن

برای اینکه بدن سالمی داشته باشیم باید مقدار هیدروژن بالقوه (PH) خونمان متعادل باشد ولی رژیم های غذایی مدرن و راحت امروزی عموما از خوراکی هایی تشکیل شده است که بیشتر اسید تولید می کنند، درست مثل گوشت قرمز. دکتر وارن اظهار می دارد: گوشت قرمز به همراه آرد سفید، قهوه و نوشابه های گازدار باراسیدی سنگینی را به بدن تحمیل می کنند که بدن را در موقعیتی قرار می دهند که مجبور شود آن را جذب و خنثی سازد. بعلاوه وجود میزان بالای اسید در بدن، باعث بوجود آمدن محیط مناسبی برای رشد انواع بیماری ها می گردد، و هنگامی که  استرس و خواب نا مناسب هم به آن اضافه شود، مقاومت بدن در برابر بیماری های مهلکی مانند سرطان و دیابت به شدت کاهش می یابد. در عوض مواد قلیایی موجود در میوه ها و سبزیجات می توانند اثرات زیان بار غذاهای اسیدی را کاهش دهند که متاسفانه غذاهای فست فودی فاقد اینگونه مواد قلیایی هستند.

  1. کاهش میزان نفخ در بدن

بدن گوشت قرمز را آهسته تر از غذاهای دیگر هضم می کند، به همین دلیل است که بعضی افراد بعد از مصرف استیک و یا خوردن یک ساندویچ گوشت بزرگ،  از یبوست، افزایش گازشکم و دل درد شکایت می کنند. با این که ممکن است پس از حذف گوشت قرمز کمی سوء هاضمه پیدا کنید ولی این صرفا بخاطر مصرف غذاهای سالم و سرشار از فیبر است. اما در طولانی مدت باکتری های مفیدی در روده  بوجود می آیند که ورم والتهاب کلی بدن را کاهش داده و موجب می شوند کمتر احساس نفخ و دل درد کنید. براساس نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده و در نشریه  تغذیه به چاپ رسیده است، میزان ورم و التهاب های روده و شکم در گیاهخواران نسبت به گوشتخواران پایین تر است. بنابر گفتۀ دکتر وارن ماهی، مرغ و غذاهای گیاهی جایگزین های سالم تر پروتئین هستند که بدن راحت تر می تواند آن ها را هضم کند.

  1. بهبود وضعیت پوست

شفافیت و زیبایی پوست ازدرون بدن سرچشمه می گیرد، بنابراین مصرف فراوان میوه ها و سبزیجات به دلیل دارا بودن  ویتامین های آ، سی و ای که وظیفه شان مبارزه با رادیکال های آزاد تولید کننده ی لک در پوست است، یک راه مناسب برای دست یافتن به پوست شفاف و درخشان به حساب می آید. بنابر اظهارات دکتر وارن یبوستی که در نتیجۀ تنبلی و کندی گوارش ناشی ازمصرف گوشت قرمز ایجاد می شود، می تواند موجب  مشکلات پوستی و تیرگی رنگ پوست شود که در چنین وضعیتی حذف گوشت قرمز از برنامه غذایی می تواند از فشار وارده بر روی اندام هایی مانند کبد و کلیه کم کند، و همانطور که می دانیم وظیفه ی این اندام ها تصفیه مداوم و بی وقفه بدن از سموم می باشد.

  1. کاهش سطح کلسترول خون

حذف گوشت قرمز میزان چربی های اشباع در رژیم غذایی را که موجب افزایش کلسترول می شوند، کاهش می دهد. بنابر گفتۀ دکتر وارن بهتر است که کمتر از ۷درصد کالری روزانه از چربی ها به دست آید تا تعادل مطلوبی ایجاد شود و خطر ابتلاء به کلسترول بالا که می تواند منجر به تجمع رسوبات چربی در دیوارۀ سرخرگ ها شود، کاهش یابد. این تجمع رسوبات که تصلب شرایین  نامیده می شود می تواند منجر به بیماری های عروق کرونر (CAD)، سکته قلبی، سکته مغزی، یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA)، و بیماری شریانی محیطی گردد. با وجود اینکه بالا بودن سطح کلسترول در خون می تواند با مشکلات ژنتیکی در ارتباط باشد، اما بدون شک حذف گوشت قرمز و مواد غذایی تهیه شده از بدن و اعضاء درونی حیوانات، کمک قابل توجهی به کاهش کلسترول خون خواهد کرد.

  1. کاهش خطر ابتلاء به برخی از انواع سرطان ها

کنارگذاشتن گوشت قرمز می تواند شما را از ابتلا به سرطان روده بزرگ(کولون) و سرطان روده کوچک نجات دهد مخصوصا در شرایطی که این دو نوع سرطان در خانواده شما ارثی باشند. دکتر وارن می گوید ” رژیم های غذایی با درصد بالای چربی های اشباع شده با افزایش التهاب در درون بدن همراهند که این التهابات مزمن با ایجاد سرطان ارتباط مستقیم دارند.” سازمان بهداشت جهانی(WHO) در سال ۲۰۱۵ گوشت قرمز را در ردیف موادی که احتمال می رود سرطان زا باشند قرار داد . دکتر آدرین یودیم مدیر مرکز کاهش وزن و تغذیه در شهر بورلی هیلز می گوید ” گزارش هایی مبنی بر ارتباط بین مصرف زیاد گوشت قرمز و افزایش خطر ابتلا به سرطان، بویژه سرطان روده بزرگ وجود دارد.”  بررسی ۲۹ تحقیق انجام شده نشان می دهد که مصرف بالای گوشت قرمز و افزایش ۲۸ درصدی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با یکدیگر مرتبط هستند و البته خطر ابتلا به سرطان روده کوچک نیز وجود دارد. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت، شواهد محکمی مبنی بر این که خوردن گوشت قرمز یا گوشت های فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان روده کوچک را افزایش می دهد، به دست آمد از جمله این که، افراد با مصرف روزی ۵۰گرم گوشت فراوری شده، هیجده درصد بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده کوچک هستند. محققین گمان می برند ترکیبی به نام هام که در گوشت قرمز وجود دارد و عامل قرمزی رنگ گوشت است، به تشکیل ترکیبات فعال سرطان زا کمک می کند.  همچنین طبخ گوشت قرمز در حرارت های بالا ترکیباتی را بوجود می آورد که ممکن است موجب سرطان رودۀ کوچک درافرادی شود که از لحاظ ژنتیکی نیز مستعد هستند. گوشت های قرمز فرآوری شده مانند انواع سوسیس و کالباس دارای ترکیبات نیتریت هستند. این محصولات هم خودشان به طور طبیعی حاوی نیتریت هستند و هم مواد نگهدارنده ای که به آنها اضافه می شود نیتریت دارند و به همین دلیل است که گفته می شود این نوع فراورده ها در ایجاد سرطان موثرند.

  1. کاهش خطر ابتلا به بیماری های خطرناک

بسیاری از آزمایشات تحقیقی نشان می دهند که حذف گوشت قرمز از برنامه غذایی  و جایگزین نمودن آن با ماهی، مرغ، و غذاهای گیاهی ازخطر ابتلا به بیماری های گوناگون می کاهد. بنابر گفتۀ دکتر وارن ” گوشت قرمز بسته به اینکه کدام بخش از بدن حیوان باشد، معمولا حاوی مقادیرزیادی چربی اشباع شده است که این چربی ها با بیماری های قلبی عروقی، چاقی مفرط و دیابت در ارتباط هستند.” بر اساس یافته های یک تحقیق که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفته ، مصرف گوشت قرمز عامل افزایش خطرحمله قلبی است زیرا حاوی ترکیباتی به نام کارنیتین است که موجب تولید ترکیبی توسط باکتری ها در معده می شود که در افزایش خطر حملات قلبی موثر است. دکتر وارن می گوید ” محققان معتقدند  این ترکیب بر متابولیسم کلسترول در بدن تاثیر می گذارد و منجر به افزایش رسوب پلاک های چربی در دیواره رگ های خونی شده و می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.” گوشت خواران ممکن است مستعد ابتلا به آلزایمر نیز بشوند. مطالعات انستیتوی علوم اعصاب و رفتار انسانی دانشگاه کالیفرنیا ، علت آن را ذخیره بیش از حد آهن در بدن می داند که ناشی از زیاده روی درمصرف گوشت قرمز است.

  1. افزایش سطح انرژی در بدن

مطالعات نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز می تواند سطح هورمون استروژن را در بدن بالا ببرد و نوعی عدم  تعادل هورمونی ایجاد کند که منجر به کاهش انرژی شود. دکتر وارن در این خصوص چنین توضیح می دهد ” ما برای پرانرژی بودن نیاز به قلبی سالم، دستگاه گوارشی سالم و ذهن و بدنی سالم داریم. یک وعده غذایی حاوی گوشت قرمز زمان بیشتری برای هضم شدن لازم دارد که این امر آزاد شدن انرژی را کند می کند و موجب می شود بدن طی عمل گوارش به زمان بیشتری برای استراحت نیاز داشته باشد. علاوه براین  ممکن است جذب غذا در بدن شما خوب صورت نگیرد که این امر، علاوه بر بیماری هایی که قبلا در موردشان صحبت شد، می تواند منجر به سندرم روده تحریک پذیر، رفلاکس معده و نبود تعادل کافی در مقدار مواد غذایی لازم برای بدن شود. او همچنین می گوید ” به عنوان فردی که سالها از رژیم غذایی صد درصد گیاهی به اضافه ماهی استفاده کرده ام، باید بگویم نخستین چیزی که توجهم را جلب کرد این بود که بسیار پرانرژی تر از قبل شده ام. حالا نسبت به خودم و به غذاهایی که می خورم احساس بهتری دارم.”

  1. کمک به محیط زیست
  2. پرورش حیوانات به منظور بهره برداری غذایی از آنها نیازمند صرف مقادیر بسیار زیادی زمین، علوفه و غذای دام، آب و انرژی است. طبق گزارش منتشرشده توسط موسسه پژوهش های زیست محیطی ورلد واچ ، حداقل ۵۱ درصد انتشار گازهای گلخانه ای، ناشی از صنعت پرورش حیوانات است. هرساله بخش دامداری و تامین گوشت حدود ۵۹ ملیون تن گوشت گاو و گاومیش و ۱۱ ملیون تن گوشت گوسفند و بز تولید می کند. در مقایسه با سایر کشور ها که  میانگین مصرف سالانه گوشت برای هرفرد حدود ۱٫۸۰۰ کیلوگرم است، هرامریکایی سالانه به طور متوسط۱۲۲٫۴۰۰کیلوگرم گوشت می خورد. بنابراین پیدا کردن جایگزین های دیگر برای پروتئین می تواند این لطمه را به نحو قابل ملاحظه ای کاهش دهد تا نسل بعدی بتواند آینده ای بهتر و نسل در حال پیر شدن فعلی بتواند زندگی سالم تری داشته باشد.
  3. جایگزین کردن منابع گیاهی پروتئین

اساسا نقش گوشت قرمز در رژیم غذایی روزانه، تامین پروتئین مورد نیاز بدن است، ماده ای مغذی که ماهیچه ها را می سازد و آن ها را ترمیم و دوباره سازی می کند. ولی نیازهای تغذیه ای هر فرد بر اساس سن، جثه و میزان فعالیتش با دیگران فرق دارد. دکتر وارن می گوید ” نظرات بسیار زیادی در رابطه با نیازما به پروتئین مطرح می شود خصوصا وقتی موضوع مصرف گوشت قرمز به میان می آید. درحقیقت گوشت قرمز مواد مغذی فراوانی را فراهم می آورد ولی باید یادمان باشد که نیاز واقعی بدن ما چه مقدار است.” یک تکه گوشت کوچک به وزن حدودا ۱۰۰ گرم تقریبا ۲۱ گرم پروتئین دارد در حالیکه یک وعده گوشت که به طور معمول در رستوران سرو می شود در حدود ۲۵۰ گرم وزن و ۵۰ گرم پروتئین دارد. با وجودی که شورای ملی پژوهش ایالات متحده امریکا توصیه می کند که بزرگسالان ۱۰ تا ۳۵ درصد کالری روزانه خود را از مواد پروتئینی تامین کنند (یعنی به طورمیانگین ۳۶ گرم پروتئین در روز برای زنان و ۴۶ گرم برای مردان)، ولی باید توجه  داشت که منابع بسیار زیاد دیگری به غیر از گوشت قرمز برای تامین پروتئین وجود دارند که خیلی از آن ها از گوشت هم سالم ترهستند. برای مثال دانه ی کینوآ به اندازه استیک پروتئین دارد. (کینوآ گیاهی است که به خاطر دانه های خوراکی اش کاشته می شود که دانه های آن را مانند برنج می پزند، در کشور پرو کاشت می شود و سرشار از فیبر و پروتئین است).

  1. مواجه شدن با کمبود برخی مواد مغذی در بدن

گرچه جبران پروتئین از دست رفته به خاطر عدم مصرف گوشت قرمز امکان پذیر است ولی بعضی مواد مغذی هستند که فقط با گوشت قرمز تامین می شوند و اگر از مکمل ها استفاده نکنید ممکن است با کمبود آن ها روبرو شوید. ویتامین های گروه ب مخصوصا ۱۲ب  و آهن اصلی ترین گروه از انواع این مواد مغذی هستند. اگر صدف مصرف می کنید، حدود ۱۰۰ گرم یعنی صدف دوکفۀ پخته شده از آن به اندازه گوشت گوساله ویتامین ۱۲ب دارد. اگر نه، منابع دیگر سرشار از ویتامین۱۲ب عبارتند از پنیرسویا(توفو) و محصولات تهیه شده از سویا، ماهی، پنیر و تخم مرغ. با این وجود متخصصین هنوز هم برای اطمینان بیشتر مصرف مکمل ها را توصیه می کنند. دکتر وارن می گوید ” با خوردن مکمل ها از جمله  ویتامین ۱۲ب با کیفیت عالی، اطمینان حاصل می کنید که هم مقدار درست مورد نیاز روزانه ی۱۲ب را دریافت کرده اید و هم روش رساندن آن ها به بدن به گونه ای است که بدن می تواند ویتامین یا ماده معدنی را بدون نیاز به تجزیه آن ها مورد استفاده قرار دهد. خیلی از افراد، حتی آنان که گوشت قرمز مصرف می کنند دچار کمبود منیزیم هستند، بنابراین یک مکمل خوب که دارای منیزیوم و ویتامین ۳د باشد، بسیار مفید است. علت این کمبود این است که امروزه ذخیره ی خاک از لحاظ منیزیم پایین آمده است و آن دسته از رژیم های غذایی که عمدتا مبتنی بر استفاده از گیاهان هستند دیگر این ماده معدنی مهم را برای بدن تامین نمی کنند و حتی در مورد گوشت هم همینطور است چون گله های دام که در مراتع می چرند یا با یونجه و علوفه تغذیه می شوند، آن مقدار منیزیوم را که باید روزانه دریافت کنند، به دست نمی آورند. نکته دیگر این که هر تغییری در رژیم غذایی ما باید پروبیوتیک ها را دربرداشته باشد. پروبیوتیک ها باکتری های سودمندی هستند که به روده در هضم غذا کمک می کنند تا غذا به خوبی جذب گردد.

 

 

  • نویسنده : مترجم: معصومه درخشان دانشجوی ارشدمترجمی زبان دانشگاه آزاد کرج
  • منبع خبر : منبع: سایت ریدرز دایجست 2018