عملکرد نوشابه گازدار در بدن شما
عملکرد نوشابه گازدار در بدن شما
در یک روز خیلی گرم همراه با یک ساندویچ همبرگر یا بعنوان جایگزینی برای قهوه، ما عاشق خوردن نوشابه ی مورد علاقه مان هستیم، اما قطعا نوشابه عاشق ما نیست. دلیلش این است ؛ نوشیدن یک نوشابه ی یخ گاهی اوقات واقعا بسیار دلچسب خواهد بود، اما ورود این حجم از قند به بدن شما باید مقدار معینی داشته باشد. خوردن یک قوطی نوشابه ی گازدار بدن شما را آشفته طور میکند، به همین دلیل است که بعد از نوشیدن آن ممکن است میل به نوشیدن آب داشته باشید.

طی ده – پانزده دقیقه ی ابتدایی، صدای قرقر، فش فش، و بادگلو واکنش روده ی شماست که مسیر اصلی رسیدن آن قند به خونتان می باشد. آن حجم از گلوکز – قند خون – میخکوب کننده است. این یک حجم سنگینی از انرژی سریع و جوشان است و برای مدیریت این هجوم ناگهانی، چندین ارگان در بدنتان به کار می افتند تا شما بتوانید آن مقدار قند را در بدنتان اداره کنید. تولیدکنندگان نوشابه های گازدار همه چیز را به شما نمی گویند.

لوزالمعده تان جهت کمک به انتقال قند ( که یک کربوهیدرات است ) به ماهیچه هایتان برای ایجاد انرژی، انسولین را از بین میبرد. اما این نوشابه ی گازدار حاوی قند بیشتری از آنچه که ماهیچه هایتان نیاز دارند می باشند. ” زمانیکه فردی ۲۰ انس ( حدود ۵۶۷ گرم ) نوشابه گازدار بنوشد، بدن وی یک وعده ی غذایی کامل کربوهیدرات را بصورت مایع دریافت میکند. ” اینها توضیحات Meltem Zeytinoglu  کارشناس ارشد مدیریت و پزشک متخصص غدد درون ریز و استادیار دانشگاه پزشکی شیکاگو است. ” در بیشتر موارد، این نوشابه ها همراه یک وعده ی غذایی مصرف میشود، بنابراین کربوهیدرات های اضافه شده نیاز به فرایند سوخت و ساز خواهند داشت. این قند اضافی به جای اینکه در بافت ماهیچه ذخیره شود، تبدیل به چربی در کبد میگردد.”

کلیه ی شما نیز با انباشتن قند اضافی در ادرارتان وارد بازی میشود. این به این معناست که بدنتان آب از دست میدهد، که همراه با تاثیر ادرارآور کافئین در نوشابه گازدار است، وباعث افزایش ریسک کم آبی در بدن می شود. قند و کافئین در نوشابه، به گفته ی دکتر Zeytinoglu   ” به کلی یک ترکیب ناسالم است ”

سپس در اینجا موضوعی مطرح میشود که هرگز یک عدد نوشابه برای اتفاق افتادن آن کافی نمیباشد : مطالعات دانشگاه پرینستون، زمانیکه محققان موش های گرسنه را با خوراکی های شیرین تغذیه کردند مغز آنها دوپامین یک ماده شیمیایی که انگیزه و حس جایزه گرفتن را تحریک میکند، ترشح کرد. این عکس العمل موش شبیه به زمانیست که به آن کوکائین یا هروئین داده میشود. و طبق یک موسسه ی ملی مطالعلت سلامت، قند میتواند حتی از کوکائین هم اعتیادآورتر باشد، نظریه این است که ما بعنوان گونه هایی تکامل یافته ، بطور غریزی برای غذاهای سریع، با کربوهیدرات زیاد و پرکالری ارزش قائل میشویم.

خبر خوب اینست که لازم نیست شما به کلی نوشیابه ها را کنار بگذارید. “مهمترین مسئله ایی که باید بخاطر بسپارید کنترل وعده های غذایی تان است.” این را دکتر Cordialis Msora-Kasago   کارشناس تغذیه رژیم غذایی در لس آنجلس و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی میگوید، ” یک نوشابه گازدار که هراز چند گاهی مصرف میشود مشکل قابل توجهی بر روی سلامتی شما نخواهد گذاشت، زمانیکه این امر به یک عادت منظم تبدیل شود مشکل ساز خواهد شد. بنابراین بدنبال نوشیدنی های بدون کالری مانند چای، آب و دمنوش ها باشید و از آنها لذت ببرید.”

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : مترجم: سیده هانیه رضادوست/دانشکده زبان/دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج