مدیرعامل شهرجدید هشتگرد گفت: تامین آب شرب مورد نیاز این شهر از محل سد طالقان و همچنین تسریع در تکمیل باقیمانده مترو، نه تنها رونق را به بازار مسکن این منطقه بازگردانده بلکه با استقبال سرمایه گذاران نیز همراه شده و ساخت خانه های ویلایی دو طبقه نیز کلید خورده است.

 

 

به گزارش روزنامه البرز فردا به نقل از ایرنا، «پس از سالها مسکوت ماندن مسکن مهر در شهرهای جدید از جمله هشتگرد، با رونق دوباره بازار مسکن در چند ماهه اخیر بویژه در شهرهای بزرگ و کلان شهرها، مردم و سرمایه گذاران به سمت شهرهای اقماری و خرید مسکن مهر روی آورده اند که همین امر موجب رشد ارزش افزوده در این شهرها شده است.»

این مطلب، بخشی از اظهارات «سید مهدی هدایت» مدیرعامل شهر جدید هشتگرد بعد از بازدید از خبرگزاری ایرناست. وی در گفت وگویی مشروح به اقدامات انجام شده در بخش مسکن مهر و همچنین فعالیت ها در تسریع ساخت زیربناهای شهر جدید هشتگرد پرداخت.

طرح مسکن مهر در سال ۱۳۸۵ و در ابتدای دولت نهم و همزمان با رشد جهشی قیمت مسکن در بازار و با رویکرد خانه دار کردن اقشار کم درآمد کلید خورد که اجرای آن بر واگذاری زمین رایگان از سوی دولت استوار بود.

در این طرح قرار بود سالیانه ۱٫۵ میلیون واحد مسکونی ساخته و به مردم واگذار شود که به دلیل ناتوانی در تامین مالی و با وجود استقراض دولت از بانک مرکزی برای اجرای آن، در پایان دولت دهم فقط ۱٫۲ میلیون واحد مسکونی تحویل متقاضیان شد و بقیه طرح ها نیمه تمام باقی ماند.

همچنین مقرر بود ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحد مسکونی برای متقاضیان ساخته شود که اکنون حدود ۲ میلیون واحد به خریداران تحویل شده و ۱۰۰ هزار واحد نیز بدون متقاضی است؛ باتوجه به این مساله هیات دولت مصوب کرد که در اجرای طرح مسکن حمایتی و اجتماعی، این واحدها در اختیار اقشار کم درآمد جامعه قرار گیرد.

مسکن مهر بیش از ۲۰۰ پروژه دارد و بخش زیادی از آنها به پایان رسیده و اکنون بیش از یک میلیون و ۸۶۰ هزار نفر در این واحد ساکن هستند.

به گفته هدایت، شهرجدید هشتگرد از نخستین شهرهای جدید کشور در سال های اخیر به دلیل مشکلات در تامین آب شرب و ترافیک سنگین مسیر تهران به هشتگرد، با کاهش تقاضا یا آورده سرمایه گذاران مواجه شده بود که همین مساله، موجب پایین آمدن ارزش افزوده زمین و مسکن در این شهر شده بود.

شهر جدید هشتگرد در شهرستان ساوجبلاغ از استان البرز و مجاور شهر هشتگرد(قدیم) قرار دارد. مطالعات مکان یابی برای ساخت آن که در ۶۵ کیلومتری اتوبان تهران – قزوین قرار دارد، در سال ۱۳۶۶ آغاز شد و ۲۱ سال از تاسیس شهر جدید هشتگرد می گذرد.

مدیرعامل شهر جدید هشتگرد گفت که تاکنون پنج هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت عمران شهر جدید هشتگرد برای آماده سازی ایستگاه مترو هشتگرد هزینه شده تا تردد مردم از این شهر به پایتخت و شهر کرج تسهیل شود.

مشروح گفت وگوی ایرنا با مدیرعامل شهر جدید هشتگرد به شرح زیر است.

 

** نبود آب، مشکل اصلی مردم برای حضور در هشتگرد

مدیرعامل شهرجدید هشتگرد در ابتدا یکی از مهمترین مشکلات این شهر که سبب استقبال نشدن مردم برای حضور و تکمیل پروژه های مسکن مهر شده بود را «تامین آب شرب» اعلام کرد و گفت: در ماه گذشته با همکاری استاندار و تلاش های انجام شده، ۱۵۰ لیتر آب در ثانیه از سد طالقان به شبکه آب شرب شهر جدید هشتگرد متصل شد که این میزان، آب شرب شهر و مسکن مهر را تامین می کند.

«سید مهدی هدایت» افزود: نبود آب شرب در این منطقه یکی از موانع توسعه شهرجدید هشتگرد تمایل نداشتن سرمایه گذاران برای حضور در منطقه بود؛ با رفع این مشکل، تا چند سال آینده مشکل آب شرب نخواهیم داشت و به نظر می رسد جهش خوبی در چند ماه آینده در رونق ساخت و ساز هشتگرد اتفاق بیفتد.

وی گفت: در حالی که چهار هزار واحد مسکونی تکمیل شده و انشعاب برق و گاز نیز به پایان رسیده بود، بدلیل نداشتن شبکه آب شرب، امکان تحویل وجود نداشت.

این مقام مسئول در هشتگرد افزود: برای فضای سبز شهر جدید هشتگرد نیز جنگل حاشیه در معرض سوختن و نابودی قرار گرفته که تلاش داریم با آزمایش روی پساب در مزارع پایین دست منطقه که به هدر می رود، بتوانیم آن را به سمت فضای سبز هدایت کنیم زیرا این فاضلاب ها صنعتی نیست.

وی اضافه کرد: برای ساخت و ساز نیز به طور عموم از آب چاه های غیر شرب در این منطقه استفاده می شود.

 

** بهمن ماه امسال، زمان افتتاح مترو شهرجدید هشتگرد

وی از دیگر مشکلات شهر جدید هشتگرد را نبود اعتبار برای تکمیل مترو در حال ساخت برشمرد و گفت: محوری ترین عامل توسعه این شهر «مترو مسیر تهران – هشتگرد» به شمار می رود که با پیگیری های انجام شده، موانع در مسیر مترو گلشهر تا هشتگرد برطرف شده و اکنون حتی یک معارض در مسیر قرار ندارد که موجب توقف کار شود.

به گفته مدیرعامل شهرجدید هشتگرد، اکنون ریل گذاری، نصب برق بالاسری، فنس کشی و ساخت ایستگاه در حال انجام است و مراحل تکمیلی را طی می کند.

وی با بیان این که روسازی مترو به طور کامل تا پایان شهریورماه به پایان می رسد، اضافه کرد: اکنون بزرگترین مانع ما «کمبود اعتبار» است که با پیگیری های معاون امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه، استاندار البرز و نمایندگان مجلس، ۵۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص خواهد یافت که ۲۵ میلیارد تومان آن تامین شده که با تامین نیم دیگر، این پروژه تا بهمن ماه امسال افتتاح می شود.

هدایت، این پروژه را ملی و موثر در شمال غرب تهران دانست و افزود: با تامین بخش دیگری از اعتبارات تا چند روز آینده، روزشمار افتتاح مترو هشتگرد نصب خواهد شد اما این مهم منوط به ابلاغ این اعتبار است؛ همچنین پروژه ادامه بزرگراه همت و افتتاح قطعه نخست آزاد راه با تسهیل ترافیک تهران – کرج – هشتگرد در کاهش ترافیک این مسیر بی تاثیر نخواهد بود.

مدیرعامل شهرجدید هشتگرد در بحث تکمیل روبناها اضافه کرد: با پیگیری های انجام شده، امسال ۸۰ میلیارد تومان پروژه آماده سازی همچون ایجاد معابر و محورهای اصلی شهر نهایی می شود؛ همچنین پروژه های مسجد، درمانگاه، کلانتری و مرکز محلات نیز تعریف شده که در توسعه کانون های جمعیتی موثر است.

به گفته هدایت، امسال ایجاد بین پنج تا ۶ مرکز مدرسه، ورزشی، تجاری و خدمات محله در دستور کار است که حداکثر در یک ماه آینده آماده می شود.